מהו אבחון פסיכו-דידקטי?
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון משולב הכולל שני מרכיבים עיקריים:
אבחון דידקטי – לבחינת יכולות למידה, כגון קריאה, כתיבה, חשיבה, הבנת הנקרא, קשב וזיכרון.
אבחון פסיכולוגי (רגשי–קוגניטיבי) – לבחינת פרופיל האינטליגנציה והתפקוד הרגשי של הילד.
שילוב שני התחומים מאפשר לקבל תמונה רחבה ומעמיקה על תפקודם של הילד או המתבגר, ולהבין כיצד מרכיבים רגשיים, קוגניטיביים ולימודיים משפיעים זה על זה. אבחון זה חיוני במיוחד כאשר עולה הצורך באבחנה מבדלת בין לקות למידה לבין קושי רגשי, או כאשר ההתמודדות מורכבת ורבת־שכבות.
בחלק זה נבדקות יכולות הלמידה בתחומים כגון:
קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וחשבון.
אסטרטגיות למידה, זיכרון, קצב עבודה, הבנת הוראות.
מאפייני קשב וריכוז.
המטרה היא לזהות את מקורות הקושי, להבין את סגנון הלמידה של הילד ולהמליץ על התאמות, תגבור או שיטות הוראה מותאמות.
הערכה זו בוחנת את היבטי החשיבה והעולם הרגשי של הילד:
מבחן אינטליגנציה (WISC-V): מספק פרופיל קוגניטיבי מלא בתחומים כמו הבנה מילולית, חזותית–מרחבית, זיכרון עבודה ומהירות עיבוד.
הערכה רגשית: מבוססת על ראיונות עם הילד וההורים, תצפיות קליניות, וכלים השלכתיים כגון HTP (House–Tree–Person) ,TAT, ציורים ותגובות לסיפורים ותמונות.
מטרת ההערכה היא להבין תהליכים רגשיים כמו חרדה, דימוי עצמי נמוך, פרפקציוניזם, קשיים בוויסות רגשי, הסתגלות לשינויים ותחושת מסוגלות. שילוב בין מבחן האינטליגנציה לבין ההערכה הרגשית מספק תשתית רחבה להמלצות מדויקות ומותאמות אישית.
כאשר יש צורך בזכאות להתאמות במבחנים, ובפרט התאמות ברמה 3 (הקראה, בחינה בעל פה, מבחן מותאם) – נדרש דו"ח פסיכודידקטי תקף.
לקראת ועדת זכאות ואפיון, ועדת השמה או לקראת המעבר לתיכון.
כאשר קיימים קשיים לימודיים מלווים בסימנים רגשיים (חרדה, תסכול, הימנעות, חוסר מוטיבציה).
כאשר יש ספק האם מקור הקושי הוא רגשי או לימודי.
כאשר אבחון דידקטי בלבד לא נתן מענה מספק.
אבחנה מקצועית מלאה על בסיס הנתונים שנאספו.
פרופיל למידה – נקודות החוזק והקושי בתפקוד הלימודי.
פרופיל רגשי – התרשמות מעולמו הפנימי של הילד.
המלצות לימודיות ורגשיות – כולל דרכי תמיכה חינוכיות או טיפול רגשי.
המלצות להתאמות בדרכי היבחנות לפי הקריטריונים של משרד החינוך.
הכוונה להמשך טיפול, תגבור, תיווך ו/או ייעוץ נוסף לפי הצורך.
האבחון נערך לרוב במפגש אחד עד שלושה מפגשים, בהתאם לגיל הילד, שיתוף הפעולה ומידת המורכבות.
האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג חינוכי או קליני מומחה, בשיתוף מאבחנת דידקטית מקצועית – תוך הקפדה על רגישות, דיסקרטיות והתאמה אישית לצרכי הילד והמשפחה.
אנו במכון מאמינים שלנוחות ולזמינות יש תפקיד מרכזי בתהליך האבחון. לכן, אנו מציעים אפשרות לביצוע אבחונים בפריסה ארצית – מצפון ועד דרום.
כחלק מההיערכות לאבחון, חשוב שנכיר את הילד/ה או הסטודנט/ית בצורה המיטבית. לשם כך אנו מבקשים למלא מראש מספר טפסים חשובים, שיסייעו לנו לקבל תמונה רחבה, אישית ומדויקת ככל הניתן. המידע שמתקבל נשמר באופן דיסקרטי ונעשה בו שימוש אך ורק לצורכי האבחון.
להלן טפסים הניתנים להורדה והדפסה לקראת המפגש:
רשימת טפסים:
שאלון הורים:
מיועד למילוי על ידי הורה/הורים של ילד או נער/ה המגיעים לאבחון. כולל רקע התפתחותי,
רגשי וחינוכי. לחצו כאן להורדה
שאלון צוות חינוכי:
מיועד למילוי על ידי מחנכת או איש צוות חינוכי. מספק תמונה על תפקודו של התלמיד במסגרת
הלימודית. לחצו כאן להורדה.
שאלון בוגר/ת:
מיועד למילוי על ידי נבחנים בוגרים מעל גיל 18, לצורך מעבר אבחון. מספק תמונה על תפקודם
של הבוגרים בכל מהלך חייהם. לחצו כאן להורדה
אנו במכון מאמינים שלנוחות ולזמינות יש תפקיד מרכזי בתהליך האבחון. לכן, אנו מציעים אפשרות לביצוע אבחונים בפריסה ארצית – מצפון ועד דרום. האבחונים מתקיימים במגוון נקודות ברחבי הארץ, במיקומים נגישים ונעימים, בהתאם למקום מגוריכם ולזמינות הקרובה ביותר. במקרים מסוימים, קיימת גם אפשרות לביצוע אבחון בבית התלמיד או במסגרות חינוכיות, בתיאום מראש.