אבחון פסיכו-דידקטי

מהו אבחון פסיכו-דידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון משולב הכולל שני מרכיבים עיקריים:

אבחון דידקטי – לבחינת יכולות למידה, כגון קריאה, כתיבה, חשיבה, הבנת הנקרא, קשב וזיכרון.

אבחון פסיכולוגי (רגשי–קוגניטיבי) – לבחינת פרופיל האינטליגנציה והתפקוד הרגשי של הילד.
שילוב שני התחומים מאפשר לקבל תמונה רחבה ומעמיקה על תפקודם של הילד או המתבגר, ולהבין כיצד מרכיבים רגשיים, קוגניטיביים ולימודיים משפיעים זה על זה. אבחון זה חיוני במיוחד כאשר עולה הצורך באבחנה מבדלת בין לקות למידה לבין קושי רגשי, או כאשר ההתמודדות מורכבת ורבת־שכבות.

מהו החלק הדידקטי באבחון?

בחלק זה נבדקות יכולות הלמידה בתחומים כגון:

קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וחשבון.

אסטרטגיות למידה, זיכרון, קצב עבודה, הבנת הוראות.

מאפייני קשב וריכוז.

המטרה היא לזהות את מקורות הקושי, להבין את סגנון הלמידה של הילד ולהמליץ על התאמות, תגבור או שיטות הוראה מותאמות.

מה כולל החלק הפסיכולוגי?

הערכה זו בוחנת את היבטי החשיבה והעולם הרגשי של הילד:

מבחן אינטליגנציה (WISC-V): מספק פרופיל קוגניטיבי מלא בתחומים כמו הבנה מילולית, חזותית–מרחבית, זיכרון עבודה ומהירות עיבוד.

הערכה רגשית: מבוססת על ראיונות עם הילד וההורים, תצפיות קליניות, וכלים השלכתיים כגון HTP (House–Tree–Person) ,TAT, ציורים ותגובות לסיפורים ותמונות.

מטרת ההערכה היא להבין תהליכים רגשיים כמו חרדה, דימוי עצמי נמוך, פרפקציוניזם, קשיים בוויסות רגשי, הסתגלות לשינויים ותחושת מסוגלות. שילוב בין מבחן האינטליגנציה לבין ההערכה הרגשית מספק תשתית רחבה להמלצות מדויקות ומותאמות אישית.

מתי מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי?

כאשר יש צורך בזכאות להתאמות במבחנים, ובפרט התאמות ברמה 3 (הקראה, בחינה בעל פה, מבחן מותאם) – נדרש דו"ח פסיכודידקטי תקף.

לקראת ועדת זכאות ואפיון, ועדת השמה או לקראת המעבר לתיכון.

כאשר קיימים קשיים לימודיים מלווים בסימנים רגשיים (חרדה, תסכול, הימנעות, חוסר מוטיבציה).

כאשר יש ספק האם מקור הקושי הוא רגשי או לימודי.

כאשר אבחון דידקטי בלבד לא נתן מענה מספק.

מה כולל הדו"ח?

אבחנה מקצועית מלאה על בסיס הנתונים שנאספו.

פרופיל למידה – נקודות החוזק והקושי בתפקוד הלימודי.

פרופיל רגשי – התרשמות מעולמו הפנימי של הילד.

המלצות לימודיות ורגשיות – כולל דרכי תמיכה חינוכיות או טיפול רגשי.

המלצות להתאמות בדרכי היבחנות לפי הקריטריונים של משרד החינוך.

הכוונה להמשך טיפול, תגבור, תיווך ו/או ייעוץ נוסף לפי הצורך.

משך התהליך ומי מבצע את האבחון?

האבחון נערך לרוב במפגש אחד עד שלושה מפגשים, בהתאם לגיל הילד, שיתוף הפעולה ומידת המורכבות.
האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג חינוכי או קליני מומחה, בשיתוף מאבחנת דידקטית מקצועית – תוך הקפדה על רגישות, דיסקרטיות והתאמה אישית לצרכי הילד והמשפחה.

דברו איתנו, לביצוע אבחונים בפריסה ארצית קרוב למקום מגוריכם.

אנו במכון מאמינים שלנוחות ולזמינות יש תפקיד מרכזי בתהליך האבחון. לכן, אנו מציעים אפשרות לביצוע אבחונים בפריסה ארצית – מצפון ועד דרום.

הכנה לאבחון - טפסים להורדה

כחלק מההיערכות לאבחון, חשוב שנכיר את הילד/ה או הסטודנט/ית בצורה המיטבית. לשם כך אנו מבקשים למלא מראש מספר טפסים חשובים, שיסייעו לנו לקבל תמונה רחבה, אישית ומדויקת ככל הניתן.  המידע שמתקבל נשמר באופן דיסקרטי ונעשה בו שימוש אך ורק לצורכי האבחון.

להלן טפסים הניתנים להורדה והדפסה לקראת המפגש:

רשימת טפסים:
שאלון הורים:
מיועד למילוי על ידי הורה/הורים של ילד או נער/ה המגיעים לאבחון. כולל רקע התפתחותי,
רגשי וחינוכי. לחצו כאן להורדה

שאלון צוות חינוכי:

מיועד למילוי על ידי מחנכת או איש צוות חינוכי. מספק תמונה על תפקודו של התלמיד במסגרת
הלימודית. לחצו כאן להורדה.

שאלון בוגר/ת:

מיועד למילוי על ידי נבחנים בוגרים מעל גיל 18, לצורך מעבר אבחון. מספק תמונה על תפקודם
של הבוגרים בכל מהלך חייהם. לחצו כאן להורדה

היכן ניתן לעבור אבחון?

אנו במכון מאמינים שלנוחות ולזמינות יש תפקיד מרכזי בתהליך האבחון. לכן, אנו מציעים אפשרות לביצוע אבחונים בפריסה ארצית – מצפון ועד דרום. האבחונים מתקיימים במגוון נקודות ברחבי הארץ, במיקומים נגישים ונעימים, בהתאם למקום מגוריכם ולזמינות הקרובה ביותר. במקרים מסוימים, קיימת גם אפשרות לביצוע אבחון בבית התלמיד או במסגרות חינוכיות, בתיאום מראש.

מהו אבחון פסיכודידקטי?

כאשר מדברים על אבחון פסיכודידקטי, מתייחסים לתהליך אבחוני מקיף הבודק את תפקודי הלמידה של הילד תוך בחינת ההיבטים הפסיכולוגיים והקוגניטיביים. האבחון נועד לזהות קשיים בלמידה, כמו דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, וכן להבין את ההשפעות הפסיכולוגיות שיכולות לעכב את ההתקדמות האקדמית. בנוסף לכך, האבחון מתמקד בהבנת ההתנהגות האמוציונלית של הילד ובהבנת תהליך החשיבה שלו, כמו גם בזיהוי סיבות אפשריות נוספות לקשיים קיימים.

למי מיועד האבחון?

אבחון פסיכודידקטי מיועד לילדים ובני נוער המתקשים בלמידה בבית הספר, אך הוא יכול להיות רלוונטי גם לסטודנטים ומבוגרים המתמודדים עם אתגרי למידה במוסדות אקדמיים. חשוב לציין כי האבחון מספק תובנות חשובות למורים והורים, המסייעות בהתאמת שיטות הלמידה לצרכים האישיים של כל תלמיד. האבחון נותן מענה גם במקרה של תלמידים המפגינים קשיים חברתיים או התמודדות רגשית, ועוזר להבין איך להתמודד עם הלחצים הנלווים ללמידה. בעזרת האבחון ניתן להבין מהו הפוטנציאל האמיתי של התלמיד וכיצד לנצלו בצורה הטובה ביותר.

כיצד מתבצע האבחון?

תהליך האבחון כולל מספר שלבים, בהם מראיינים את הילד והוריו, מבצעים מבחנים פסיכולוגיים ופסיכודידקטיים, ובוחנים את הרקע האקדמי והחברתי של הילד. כל אלו מאפשרים לאבחן את הקשיים ולהמליץ על תכניות טיפול מותאמות אישית. במהלך האבחון מתבצעת תצפית על ילד בעת פעילות יומיומית, לבחינת הדרך בה הוא מתמודד עם משימות למידה והיבטים חברתיים שונים. האבחון מתמקד גם בחלקים של זיכרון, ריכוז ותשומת לב, שהם קריטיים להצלחתו של הילד בלימודים.

היתרונות של אבחון פסיכודידקטי

  • זיהוי מוקדם של קשיים בלמידה ומניעת הידרדרות אקדמית.
  • התאמת תכניות למידה אישיות המותאמות לצרכי הילד.
  • שיפור הביטחון העצמי והפחתת תחושות התסכול.
  • מתן כלים להורים ומורים לתמיכה יעילה בילד.
  • הבנת יכולות התמודדות עם אתגרים ומציאת דרכים חדשות לפתרון בעיות.

חשיבות האבחון בהתמודדות עם קשיי למידה

אחד ההיבטים המרכזיים של אבחון פסיכודידקטי הוא היכולת לספק תמונה כוללת של מצב התלמיד. האבחון מאפשר להבין את המקורות הפסיכולוגיים והקוגניטיביים של הקשיים, ובכך להציע פתרונות ממוקדים. באמצעות התאמת תכניות לימוד ותרגול ייחודיות, ניתן להגיע לשיפור משמעותי בתפקוד האקדמי והחברתי של התלמיד. יתרה מכך, תהליך אבחון זה יכול להוביל להתערבות מוקדמת שתפתור בעיות לפני שיגיעו לשיאן ותתרום לשיפור משמעותי ביחסים החברתיים והמשפחתיים של התלמיד.

הבחירה הנכונה במכון לאבחון פסיכודידקטי

בחירת מכון מתאים לביצוע אבחון פסיכודידקטי היא קריטית להצלחת התהליך. יש לוודא שהמכון מציע צוות מקצועי ומנוסה, הכולל פסיכולוגים חינוכיים ומאבחנים דידקטיים מוסמכים. חשוב שהמכון יעניק יחס אישי ותמיכה לאורך כל שלבי האבחון והטיפול. מומלץ לבדוק את גישת המכון, הניסיון המצטבר ואיכות התקשורת עם צוות המכון על מנת להבטיח תהליך אבחון ותמיכה מיטבי.

מכון תושיה פלוס הוא בין המובילים בתחום האבחון והטיפול בילדים, נוער ומבוגרים עם לקויות וקשיי למידה. עם עשרות סניפים בפריסה ארצית, המכון מציע שירות פסיכולוגי-חינוכי מקצועי ומנוסה. צוות המכון כולל מאבחנות דידקטיות מוסמכות ופסיכולוגים חינוכיים וקליניים, המספקים ליווי והכוונה מקצועיים. המכון שם דגש על יחס אנושי וסבלני מתוך אמונה כי אווירה נעימה היא חלק בלתי נפרד מתהליך אבחוני מדויק. לקבלת מידע נוסף ותיאום תורים, ניתן לפנות למספר 03-6445186.

אבחון פסיכודידקטי

מהו תחום הפסיכודידקטי?

תחום הפסיכודידקטי הוא תחום המשלב בין פסיכולוגיה לחינוך, שמטרתו העיקרית היא הבנת הקשר בין תהליכים פסיכולוגיים לבין תהליכי למידה. דרך הבנה זו, ניתן לאתר ולהתאים פתרונות לבעיות למידה שונות. בתחומים אלו, אנשי מקצוע המתמקדים בגורמים פסיכולוגיים המשפיעים על תהליכי הלמידה, כמו מוטיבציה, חרדה, והבנה קוגניטיבית.

פסיכודידקטיקה מביאה איתה את היכולת להבין את המערכת המורכבת של אדם הלומד, הכוללת לא רק את הצרכים האקדמיים, אלא גם את הצרכים הרגשיים והחברתיים. זהו תחום המאפשר גישה הוליסטית ללמידה, על ידי שילוב של ידע אקדמי עם תמיכה רגשית מתאימה.

יתרונות האבחון הפסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי מסייע באיתור בעיות למידה ומספק מידע חשוב על האופן שבו האדם מפנים ולומד. אבחון כזה יכול לעזור לזהות קשיים ספציפיים, בין אם הם נובעים מקשיים רגשיים ובעיות נוירולוגיות. יתרון נוסף הוא שהתהליך מותאם לכל אדם באופן אישי, ומאפשר בניית תוכניות למידה מותאמות אישית.

האבחון הפסיכודידקטי מעניק כלים להורים, מורים, ומטפלים להבין את הקשיים העומדים בפני הלומד. כתוצאה מכך, ניתן ליצור סביבה תומכת יותר ללמידה, שמתחשבת בצרכים האישיים של כל תלמיד ומקדמת את הצלחתו גם מחוץ לגבולות הכיתה.

תהליך האבחון הפסיכודידקטי

התהליך כולל מספר שלבים, כל אחד מהם חשוב להבנת התמונה הכוללת:

  • איסוף מידע ראשוני – שיחות עם ההורים והמורים שמספקים תמונה רחבה של התפקוד היומיומי.
  • בדיקות פסיכולוגיות – הבנת מצב רגשי וקוגניטיבי על ידי מבחנים וראיונות.
  • בדיקות דידקטיות – מבחני למידה מותאמים שבוחנים את היכולות האקדמיות.

כל שלב מיועד להעמיק את ההבנה של מצבו הייחודי של הנבדק, ולספק תמונה מלאה שתסייע בבניית תוכנית טיפול מותאמת.

למי מיועד האבחון הפסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מיועד לילדים, בני נוער ואף מבוגרים, אשר נתקלים בקשיים בלימודים או בהבנה. האבחון מסייע גם לסטודנטים המתמודדים עם לחץ גבוה בתהליכי למידה אקדמיים. בעזרת האבחון ניתן לזהות את הגורמים לכשלי הלמידה ולהתאים פתרונות מתאימים.

התחום מתאים גם להורים ולמורים המעוניינים לקבל כלים מעשיים לתמיכה בתלמידים עם צרכים מיוחדים שמתמודדים עם קשיים חברתיים או רגשיים במסגרת הבית ספרית.

חשיבות העבודה עם אנשי מקצוע מוסמכים בתחום הפסיכודידקטי

לעבודה עם אנשי מקצוע מוסמכים בתחום הפסיכודידקטי חשיבות רבה. מומחים אלו מבינים את המורכבות של הקשר בין פסיכולוגיה לחינוך ויכולים לספק פתרונות מותאמים אישית. בעזרתם, ניתן להביא לשיפור משמעותי בתהליכי הלמידה ובתחושת ההצלחה של המטופל.

מעבר לכך, ההתמחות והניסיון המקצועיים של הצוותים מאפשרים להם לגלות גישות חדשניות בתחום חינוכי-פסיכולוגי זה, שיכולות לקדם את הקשורים ליכולת הקוגניטיבית והרגשית ולתת מענה כולל לכל סוגיה המתעוררת במסגרת תהליך הלמידה.

מכון תושיה פלוס מתמחה בהעברת אבחונים וטיפולים פסיכודידקטיים לילדים, נוער ומבוגרים עם קשיי למידה. עם ניסיון רב בתחומים אלו, המכון מספק שירותים מקצועיים ואמינים מתוך מחויבות ללוות את המטופלים בכל שלב. הצוות כולל אנשי מקצוע מובילים בתחומם, המעניקים יחס אישי וסימפטי לכל מטופל. עם עשרות סניפים בפריסה ארצית, מכון תושיה פלוס מציע מענה זמין ומקצועי לכל שאלה או צורך.

לתיאום תורים ולקבלת מידע נוסף, ניתן לפנות בכל עת לטפלפון: 03-6445186 או לכתוב לנו בווטסאפ: 050-7551584.